Slutare – lär dig fotografera med din systemkamera

Slutare, bländare och ISO-tal – ta full kontroll över din digitala systemkamera

I föregående inlägg gick vi igenom hur kamerans bländare fungerar och hur du genom att ändra den kan bli mer kreativ i ditt fotograferande och fånga precis den bild som du tänkt dig. Nu när du vet vad bländaren är för något, och hur ditt val av bländare styr exponering och skärpedjup, ska vi titta närmare på kamerans slutare och slutartidens inverkan på exponeringen.

Så fungerar slutaren

Ljusflödet som träffar sensorn kan kontrolleras på två sätt. Du kan öppna upp eller sluta bländaren, men du kan också bestämma hur länge slutaren ska vara öppen och på så sätt kontrollera hur mycket ljus som träffar sensorn.

Slutaren sitter mellan sensorn och objektivet och fungerar som en dörr som kan öppnas och stängas. Tiden du låter slutaren vara öppen kallas för slutartid eller slutarhastighet. Om du vill se hur en slutare på en Canon 5D fungerar i slow motion så finns det ett bra videoklipp på canonrumors.com.

Det finns ingen rätt slutartid för varje situation utan slutartiden bestäms i samspel med bländaren och ISO-talet. Naturligtvis är det tillgängliga ljuset och vilken typ av bild som du vill skapa också avgörande.

Välj rätt slutartid

Hur slutartiden justeras varierar beroende på vilken kamera du har. Den valda slutartiden brukar visas i sökaren och på en display bak på kameran. På de flesta systemkameror kan du välja slutartid från ungefär 30 sekunder till 1/2000 sekund (och i många fall ännu kortare) i följande steg:

30″ – 15″ – 8″ – 4″ – 2″ – 1″ – 2 – 4 – 8 – 15 – 30 – 60 – 125 – 250 – 500 – 1000 – 2000 …

Dessa tal motsvarar de hela stegen för slutaren, men precis som för bländaren så kan slutartiden ofta väljas i halva eller tredjedels steg. Längst till vänster följs talen av ett ”, vilket betyder sekunder. När tecknet för sekunder försvinner övergår talserien i att visa delar av en sekund. 8 är alltså 1/8 sekund och 125 är 1/125 sekund.

För varje steg du ändrar slutartiden från vänster till höger på skalan, släpper du in hälften så mycket ljus som i steget innan. Stegen för slutaren har alltså samma effekt som stegen för bländaren när det gäller mängden ljus som träffar sensorn. Om din bild blir något för mörk vid 1/250 sekund, kan du därför öka exponeringen ett steg genom att välja 1/125 sekund och därigenom släppa in dubbelt så mycket ljus.

Bländare och slutare går hand i hand

Som vi tidigare gått igenom så har kameran en bländare som kan användas för att reglera hur mycket ljus som når kamerans sensor, men istället för att reglera hur lång tid ljus släpps igenom så reglerar bländaren storleken på den öppning där ljuset släpps igenom. Om man har för lång slutartid eller för svag bländare så blir bilden alldeles för ljus, ibland helt vit. En slutartid som är för kort, eller en bländare som är för kraftig, gör istället att bilden blir för mörk alternativt helt svart. På grund av detta så måste alltid slutarinställningen sättas i perspektiv till den bländarinställning man har.

Ett steg större bländare måste kompenseras med ett steg kortare slutartid. En mindre bländare kräver istället en längre slutartid. Detta gör att man kan få samma exponering med flera olika inställningar av bländaren och slutaren. Det som däremot förändras är skärpedjupet (av bländaren) och rörelseoskärpan (av slutartiden).

Frys rörelse med korta slutartider

Så länge kamerans slutare är öppen nås din sensor av infallande ljus. Om ditt motiv rör sig medan slutaren är öppen, kommer det att bli oskarpt i bilden. Detta kallas för rörelseoskärpa och om det inte skapas som en medveten effekt, brukar det förstöra bilden. Det bästa sättet att undvika rörelseoskärpa är att välja en kort slutartid. Riktigt korta slutartider fryser motivets rörelse. Det kan vara användbart för till exempel flygande fåglar eller barn i rörelse. Men den exakta tid du behöver för att frysa ett motiv varierar från fall till fall; den beror på hur fort och i vilken riktning motivet rör sig och om du panorerar med kameran eller inte. Ett tips är att prova dig fram och granska bilderna i kamerans display. Om bilden ser skarp ut då du zoomat in ordentligt i kameradisplayen har du förmodligen valt en tillräckligt kort slutartid.

slutare frysa rörelse

© paolomensi / photoxpress.com

Experimentera med långa slutartider och rörelseoskärpa

En typisk slutartid ligger på en bråkdel av en sekund men ibland – speciellt vid konstnärligt foto – fotograferar man med långa slutartider, flera sekunder eller längre. Detta gör att rörliga föremål blir suddiga och utsmetade över bilden medan föremål som inte är i rörelse återges skarpare. Ljusstarka objekt får dessutom mycket mera utrymme i bilden, en klassisk tillämpning är att fotografera bilar på natten, så att lamporna bildar långa band av ljus i bilden.

lång slutartid

© Edwin van Nuil / photoxpress.com

Det är bara din fantasi som begränsar hur du kan använda långa slutartider på ett kreativt sätt. Mitt bästa råd är att du provar dig fram. Det är lika viktigt att förstå slutartidens påverkan på rörelseoskärpan som bländarens påverkan på skärpedjupet. Därför är det bra att experimentera och se vad lite kreativ rörelseoskärpa kan göra för känslan i dina bilder.

Undvik skakningsoskärpa

Det är inte alltid helt lätt att hålla kameran helt stilla om man inte använder stativ. Har du dessutom ett objektiv med kraftig zoom, så förstärks dina små rörelser och skakningar. Detta påverkar skärpan i dina bilder på ett negativt sätt.

Detta kallas skakningsoskärpa, och det är en av de vanligaste orsakerna till suddiga bilder. Som tur är finns det sätt att minska och till och med att eliminera skakningsoskärpan. Börja med att lära dig den gamla tumregeln som säger att man bör använda en slutartid som är minst lika kort som objektivets brännvidd. Om du använder ett teleobjektiv med brännvidden 250 mm, bör du alltså se till att få en slutartid på 1/250 sekund eller kortare. Om du däremot använder en normaloptik på 50 mm, kan en slutartid på 1/50 sekund räcka. Säkrast är dock att använda ett stativ. Men om du inte har något, kan du försöka att luta dig mot en vägg eller något liknande., alternativt dra kamerans rem runt ena armbågen. Finns det inget stöd i närheten, bör du i alla fall sträva efter att krama avtryckaren mjukt men bestämt.

Sammanfattning

Slutaren sitter mellan sensorn och objektivet och fungerar som en dörr som kan öppnas och stängas. Tiden du låter slutaren vara öppen kallas för slutartid eller slutarhastighet.

En kort slutartid släpper in lite ljus, medan en längre slutartid släpper in mer ljus.

För att undvika skakningsoskärpa så bör man använda en slutartid som är minst lika kort som objektivets brännvidd. Om du använder ett teleobjektiv med brännvidden 250 mm, bör du alltså se till att få en slutartid på 1/250 sekund eller kortare.

Nu hoppas jag att även slutarens funktion känns som en självklarhet. I nästa inlägg går vi igenom ISO-talet och sedan har vi fått en väldigt bra grund att stå på.

Tags:

No comments yet.

Kommentera